Tapas en Salzburger Nockerl

We moeten weer even terug in de tijd. Met kerst reizen we af naar Spanje. Geen vakantie in Nederland in plaats daarvan kiezen we voor de Spaanse zon. En zoals altijd rond de kerstdagen beginnen we op tijd met het nadenken over het menu. We hebben keuze uit klassiekers maar het is natuurlijk ook leuk om nieuwe gerechten uit te proberen.

Een mooi verhaal is dat van de Salzburger Nockerl. Een oude klassieker voor de één, maar een nieuw probeersel voor mij. 
Meer dan twintig jaar geleden gingen we met mijn ouders op vakantie naar het Zillertal in Oostenrijk. Een sentimental journey voor mijn vader en moeder. Naar de Gasthof van Liesl en de .... familie. Het werd in veel opzichten een onvergetelijke vakantie. Duitse zinnetje leren, Anke de stuipen op het lijf gejaagd, giesweinsloffen, snaps en koeien melken met Peter. We gingen uit eten en aten een toetje dat een bekende uit mijn moeders jeugd was: Salzburger Nockerl. Een indrukwekkende zoete soufflé. Ik weet niet meer of het op de kaart stond of dat we er speciaal om gevraagd hebben. Ik weet wel dat het indruk maakte. Toen was er nog geen internet en we konden het recept niet achterhalen. Af en toe nog eens gezocht maar nooit gevonden. Het bleef dus bij die ene keer op vakantie. 
In december, vlak voor ons vertrek zijn Bas en ik in Boston voor een weekend. In ons hotel ligt een boekje met bijzondere hotels over de hele wereld. Eenmaal thuis gekomen blijkt het een receptenboek en..... daar staat het recept. Cirkel rond. Heden en verleden met elkaar verbonden. Op eerste kerstdag eten we de nockerl als toetje. 

En dat is natuurlijk niet het enige. We eten en kokkerellen wat af. We bezoeken onze favoriete restaurantjes. En we roken ossenstaart en ham in de nieuwe rookoven van m'n vader.
Ook over de familie whatsapp vliegen de recepten over en weer. Mag ik in de categorie toetjes de koffie trifle met cranberries, en als bijgerecht de appelmango compote. En  hoe ziet jouw kerststol er uit dit jaar, en de oliebollen?
Australië, Malaga en Utrecht zijn met elkaar verbonden door whatsapp en de liefde voor gezellig en lekker samen eten.  

PS. Twee weken stonden natuurlijk niet alleen in het teken van eten.  Zie ook de foto's.


Reacties

  1. Mooie foto's en heerlijke tekst weer Ruth! Hoe smaakte de Nockerl??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker, maar nog iets teveel ei-smaak. Ik moet nog wat sleutelen. Er is zelfs een filmpje van Rudolf bij 24 kitchen. Dus inmiddels heeft internet genoeg tips en variaties op dit gerecht.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts