Zomervakantie in Normandie

Onze vakantie in drie delen, het is een samenraapsel van teksten uit mailtjes die ik naar het thuisfront stuurde. Een beetje houtje-touwtje maar op de een of ander manier lukt het niet meer om er een goed lopend geheel van te maken. Daarom duurde het ook zo lang. Sorry.
Deel 1 begint bij het begin,
.......... de eerste indrukken na een dag rijden en een nachtje slapen. Het weer is wisselend dus tot en met de lunch binnen gezeten. Daarna rijden we een rondje  om de omgeving te verkennen. Erg mooi, heuvelachtig met veel kleine weggetjes en mooie doorkijkjes. Het eerste hert al zien we dan al oversteken. Gelukkig niet vlak voor ons. Suze blijft vragen wanneer we er weer eentje zullen zien.
Het huis is grappig en de bedden zijn comfortabel. Het is van Engelsen die er in de winter zelf wonen en het in de zomer verhuren. Hier en daar een beetje flanswerk en door alle prullaria in de hoekjes een beetje stoffig maar wel helemaal compleet met twee kleine badkamertjes.
Door de aanwezige schotel krijgen we BBC verslag van de Olympische Spelen.  En zo zijn we ook getuige van de gouwe plak van Vos. Mooi!
De meeste maaltijden eten we buiten voor het huisje. Vierkante tafel, bankje voor de kinderen en stoelen voor de volwassenen. De aanwezige kinderstoel is wat onhandig. Er zit geen tuigje in en Aafke vind staan in de stoel leuker dan zitten. Een spanband van Bas moet helpen maar Aafke wurmt net zo lang tot ze echt in de knoop zit of los is.

Wiebe vindt de dieren geweldig. Hij loopt zelf even naar de pony om m te aaien en is niet bang voor de twee grote zwarte honden. (net zo hoog als hijzelf). Dat zijn zijn vrienden. De kippen lopen af en toe bij ons naar binnen op zoek naar kruimels.
Suze zegt ook dat ze het geweldig vindt maar houdt gepaste afstand. Wat dan wel weer grappig is dat Wiebe vanavond bij het eten echt in paniek raakte van een wesp.

Maandagavond komen Niels en Eveline met hun twee jongens langs. Zij blijven twee dagen en drie nachten. Met zetten hun tent onder de appelboom en t pop-up tentje voor de jongens ernaast. De kinderen hebben ontzettend leuk met elkaar gespeeld en samen zijn we naar Mont St.Michel geweest en hebben we het kustplaatsje Cancale (bekend om zijn oesters) bezocht.
Mont St. Michel was erg bijzonder. Al vele malen gezien op plaatjes en reisgidsen, maar nu dus in het echt. Leuk en heel oud. Walt Disney zou er jaloers op zijn. Nadeel is wel dat het er heel erg druk was. In een file van toeristen de berg op. En dat was met buggy niet handig. Maar we hadden het niet willen missen.
Cancale was ook bijzonder. Ook al vanwege onze heerlijke lunch in de haven met super verse vis. Eveline en ik hadden fruit de mer en kreeft. Later bij onze wandeling in de haven zagen we hoe de bakken vol met oesters en mosselen het strand op werden gereden door devissersboten (met wielen). Op de kade werden de oesters zo vers uit dezee met een citroentje erbij verkocht. Suze en Wiebe hebben we daar in de Bretonse streepshirt en -vest gestopt. Die zie je hier overal en zijn zo leuk.
Ondertussen hebben we twee dagen mooi weer gehad en is het nu wisselvallig. Gisteravond een fikse bui. Nu wel droog. Grijze wolken worden afgewisseld door af en toe een zonnestraal. We zitten dus
gewoon buiten.
Suze en Wiebe vermaken zich opperbest met de dieren. Vooral Wiebe. Hij is gek op de twee grote honden die hier rondlopen en als we hem kwijt zijn dan is hij bij de pony.
Op het grasveld voor ons huisje doen ze allerlei spelletjes. Met "Om slaan" met de pionnetjes wordt bedoeld slalommen. Als Eveline en ik samen naar een Broquante gaan, spelen de mannen met de kinderen de olympische spelen met gooien, touwtje springen, en andere spelletjes.
Aafke doet het overdag super. Een slaapje overslaan is geen probleem. Ze blijft lachen. S avonds is ze soms een beetje van slag en valt ze onrustig in slaap.
Deel 2 begint met het afscheid van Niels en Eveline op donderdagmorgen. Na het ontbijt is binnen no time de boel ingepakt en staan we ze uit te zwaaien. Donderdagavond komen Gerrit en Simone. Door pech met de auto zijn ze een dagje later. Suze en Wiebe verheugen zich op de volgende speelkameraadjes. De eerste dag rijden we in de stromende regen langs de kust op zoek naar een mooi stukje strand. Het valt een beetje in het water. Op zaterdag rijden we weer naar Cancale. Door onze enthousiaste verhalen willen ook Gerrit en Simone wel oesters proeven en mosselen eten. Zo gezegd zo gedaan. Gerrit en ik hebben dezelfde fijne michelin kaart met veel details en kleine wegen. Gerrit zoekt dus steeds de mooiste weg naar een willekeurig doel voor ons uit.

Zondag bezoeken we de waterval in Mortain. Valt een beetje tegen. Het pad via een glibberige stenen trap naar beneden is griezelig. Het bezoek is daarom kort maar krachtig. Op de valreep nog een leuke foto en daarna inpakken en wegwezen. Niet echt handig met kinderen.
's Avonds mag de barbecue aan. Het is immers al weer bonte avond. Op dinsdag rijden ze verder naar het noordelijke deel van Normandie om daar Isa's verjaardag te vieren bij de zus van Gerrit.

En dan breekt deel 3 aan. Nog een paar dagen met z'n vijven. Suze en Wiebe dreigen zich spontaan te vervelen na de pret met de andere kinderen. Maar gelukkig valt het mee. Een echt ridderkasteel in Fougere, het strand en het zwembad bieden uitkomst. De zon schijnt heerlijk en zo tellen we af. We doen de laatste inkopen in de franse supermarkt. En barbecuen nog 1x. Vanwege de warmte doen we dat bij het zwembad met de honden BJ en Pubs. Die voor de laatste keer geknuffeld worden door Wiebe. We pakken vrijdagmiddag in en vertrekken rond 17.00. Na het eten onderweg gaat iedereen slapen. Behalve Aafke. Zij houdt het het langste vol.