Edison

Ik heb deze vakantie al een paar keer met biografieën in m'n handen gestaan. Eerst van de familie duPont die de prachtige tuinen van Longwood liet aanleggen, daarna Thomas Jefferson. En een boek over Walt Disney lijkt me ook boeiend. Vandaag is dus weer zo'n dag. De persoon in kwestie Thomas Alva Edison.
Samen met Laura en de kinderen bezoeken we zijn winterverblijf in Fort Myers. Naast zijn huis staat ook het winterverblijf van Henry Ford. En er omheen ligt een schitterende botanische tuin met veel verschillende bomen.
In 1885 bedacht hij al dat hij in Florida wel een buitenhuis wilde, voor de winters. De tocht vanuit Jersey ging toen nog meestal per boot! Ook het laboratorium is bijzonder. Een soort R&D afdeling avant la lettre.
De plek en het huis zijn schitterend. Helaas is het niet het meest kindvriendelijke museum van onze vakantie maar met hun vriendjes uit Harrison en hun "guided audio tour" rennen ze van bordje naar bordje. Ik vrees dat ze er weinig van opgestoken hebben.

Aan het begin van de middag nemen we afscheid en stappen we in de auto voor ruim 300 miles naar het noorden via Highway 75. Grote vraag onderweg is wat en waar we gaan eten. Langs de route zitten veel ketens. Subway hebben we al een paar gehad. We kiezen nu eens voor Wendy's. Nog nooit geprobeerd en dat gaan we ook nooit meer doen. Niet zo'n succes dus. Een andere keten die ons hier in het zuiden opvalt is CrackerBarrel. We zijn al een keer doorgereden omdat er buiten mensen aan het wachten waren. En daar hadden wij geen zin in. We weten nog steeds niet precies wat er op de kaart staat en of het wat is. Gaan we het proberen? Na de teleurstelling van Wendy's willen we nu wel graag iets lekkers en als het kan gezonds. Iene miene mutten, we doen het! En het valt goed uit. De kaart bestaat uit simpele gerechten en je mag de bijgerechten zelf kiezen, dus vandaag geen patat maar worteltjes, broccoli, komkommer en stukjes appel. We zitten wel tussen de grijze koppies. Blijkbaar is meatloaf toch niet zo populair bij de Amerikaanse jongeren. We proberen onze kinderen meer en meer met ons te laten mee eten. En dat lukt bij vlagen. Suze eet vanavond vis mee met Bas. De kindermenu's in Amerika zijn vaak fantasieloos: Mac&cheese, kipnuggets, grilled cheese, cheeseburger of hotdogs.... Alles met friet en als je geluk hebt nog een paar stukjes fruit.
Kortom CrackerBarrel is een aanrader voor de Amerikaanse roadtripper, voor de nodige variatie in het eten. We zijn rond negen uur aangekomen in Valdosta - Georgia, bij ons Holiday Inn hotel. Goed nieuws! Naast ons hotel zit de Starbucks. Morgenochtend dus geen speurtocht naar lekkere koffie. Met een goede cappo op weg naar Atlanta.