Dag 1: NY -SanFran

Dag één van onze vakantie zit erop. Een reisdag. Inmiddels zitten we uitgeteld op onze hotelkamer vlak bij Pier 39. Vanuit t autoraampje al even gezien, maar de koek is op. Als we het tijdsverschil (3 uur) even vergeten liggen de koters rond elf uur in bed. Niet zo gek dus.

Maar ik begin natuurlijk bij het echte begin. Ons vertrek voelt rommelig. Laat begonnen met nadenken, voorbereiden etc. Ondertussen druk met verhuisperikelen. Zo is er een kleine planningsprobleem met Lucky. Ook daar gedoe met vaccinaties, een chip en dan nog 21 dagen wachten. En tussen de bedrijven door ook twee avonden gewerkt aan de trouwjurk van Mae. O ja, en op dag voor vertrek vieren we af hoc Aafkes verjaardag. Want om nu de kadootjes heen en weer te slepen.... Kortom veel in m'n hoofd.

Uiteindelijk trekken we tevreden om 9.00 vanochtend de deur achter ons dicht. Gelukt! Drie weekendtassen en bescheiden handbagage. En huis aan kant, keuken glad en prullenbakken leeg.
We hebben een goede deal met vrienden. Wij hebben hun gehaald en gebracht twee weken geleden en vandaag rijdt Hanneke ons naar JFK. Ook dat gaat van een leie dakje. We hebben nog net tijd voor een plas en een donut en kunnen daarna zo het vliegtuig in. We vliegen Virgin America. Blijkt te werken met het Europese verdienmodel van prijsvechters. Maaltijden en snacks betalen, maar ook de films van het entertainmentsysteem kosten 8 dollar. Dat vinden we flauw. Beenruimte daarentegen is wel weer top.
En wat is het heerlijk aankomen in San Francisco. Geen douane, geen wachtrij en geen formuliertjes. Via de monorail gaan we opweg naar de autoverhuur. We zitten voorin en Wiebe doet alsof hij de trein bestuurt tot grote hilariteit van de andere passagiers.
En dan de auto.... Op mijn verzoek met schuifdeur want die hadden we twintig jaar geleden ook toen ik met mijn ouders en zusjes ongeveer dezelfde reis maakte. We gaan voor een Dodge maar krijgen een Toyota Sienna. Prima wagen met hele royale plekken en genoeg ruimte voor onze bagage. Precies wat ik hoopte.
We hebben bij de verhuur nog wat gedoe vanwege autostoeltjes voor de kinderen. We zijn van plan om die bij Walmart te kopen voor tien dollar per stuk. Maar dat mag niet van de verhuurder. "It's the law". Je mag niet het terrein afrijden zonder zitjes voor Wiebe en Aafke. Wat kost het dan om te huren? 12,- dollar per dag?! Dat trekt ons Hollandse hart niet. Bas regelt dat hij ze morgen terug brengt. Blijkt dat naast het vliegveld een Target zit. Er in en er uit, twee zitjes, cola light, water en chips en gelijk maar terug naar de verhuur. Een uur later zijn we onderweg naar ons hotel, down town.
Aafke is doodop en jammert in de auto over zere oren. Ze wil naar huis om met Lucky te knuffelen. Ach gus.
Via Broadway en het Giants stadium rijden we langs allemaal opgeknapte pieren ( winkels en restaurantjes) richting de beroemdste pier... Nr 39. Die bewaren we voor morgen als we weer fris en fruitig zijn.

Kilometestand: 13271 (in Miles)